Kunst en diefwerk

Bezetting: 7-8 dames, 3-4 heren – avondvullend – 3 bedrijven

Het stuk is nu geschreven voor 7 dames en 4 heren maar door kleine aanpassing (zoals de naam) kan de bezetting variëren van 7 tot 8 dames en 3 tot 4 heren.

Korte Inhoud:

Kitty wil met haar atelier toetreden tot een belangrijk Genootschap en met de komst van Cecile van Voorst, een vooraanstaand kunstenares, lijkt alles vlotjes te verlopen. De eerste onrust ontstaat als de ‘aanwezige’ Stien merkt dat medecursisten Bettine en Astrid meer dan ‘gewone’ vriendinnen zijn. Haar zoon Freek heeft er duidelijk minder moeite mee. De eerste echte problemen ontstaan als Milou, de dochter van Kitty, gelijk krijgt en Cecile een echte ’kakmadam’ blijkt te zijn. Haar wensen zorgen ervoor dat zelfs buurman Mark het lastig krijgt. Gelukkig is conciërge Marinus een vaak goedgeluimde, rustgevende factor. Maar als Barry en Merel, die zojuist een kunstroof hebben gepleegd, het atelier als schuilplaats kiezen lijkt alles alsnog in het honderd te lopen…

Bezetting:

Kitty Bootsman – Eigenaresse atelier
Energieke, gedreven, ambitieuze vrouw

Milou Bootsman – Dochter Kitty / hulp
Spontane meid

Cecile van Voorst – Kunstenares
Hautaine vrouw

Stien Slot – Cursiste
Praatgrage vrouw, recht voor de raap maar geen bullebak, niet slim


Freek Slot – Cursist, zoon van Stien
Rustige vent, niet al te vlot maar ook niet het sulletje die zijn moeder er van maakt

Astrid
Verweij – Cursiste
Vlot type

Bettine de Graaf – Cursiste, vriendin van Astrid
Wat rustiger dan Astrid

Barry Terlouw – Dief
Praatjesmaker, niet al te slim. Eventueel spelen als aso type.

Merel Smit – Dievegge – vriendin van Barry
De denker van het stel. Eventueel spelen als aso type.

Marinus* Kelder – Conciërge  (of Marina als vrouw)
Nuchtere man/(vrouw), in voor een geintje

Mark van Vliet – Buurman / eigenaar hotel
Gewone kerel, niet al te vlot.

De met een * aangemerkte personage kan zowel door een man als vrouw worden gespeeld.

Decor:

Het stuk speelt zich af in een atelier. In de achterwand zit een raam. Links is een deur naar de kamers en het privé gedeelte. Rechts is een deur naar een ander atelier en naar buiten.

Links:
Een zitgedeelte met een tafel en minimaal 4 (maar liefst meer) stoelen. Dit kan zowel een hoog als laag zitgedeelte zijn. Bij genoeg ruimte is een laag zitgedeelte met een bank en wat stoelen leuk. Of een zithoek. Er ligt een krant op tafel. Er is een koelkast. (als er geen plaats is mag deze ook ergens anders op toneel)

Rechts: Een open gedeelte (komen ezels te staan) met wat schilderijen die tegen de muur staan.